Kort verslag van de Supply Chain Strategy wargame

Wargaming in de haven..?
woensdag 7 oktober 2015

– door Gaston Tchang –

 

Serious business of soldaatje spelen voor en door oude mannen? Om een aantal vooroordelen weg te nemen, het zijn niet alleen oude mannen en het is zeker niet de slag bij Waterloo nog eens dunnetjes overdoen met tinnen soldaatjes. Maar wat is wargaming dan wel? Het is het toepassen van principes uit de krijgskunst op, in dit geval logistieke vraagstukken. Een vreemde combinatie? Nee dat zeker niet, het (Amerikaanse) leger is grondlegger van de hedendaagse logistiek.
Op 1 oktober waren 40 logistieke professionals te gast bij Havenbedrijf Amsterdam voor een wargame, georganiseerd door Supply Chain Media, PWC en de MFIB  Group. Jan Egbertsen (New Business) en Philip de Koning (Divisie Havenmeester) traden op als gastheer. De groep kreeg de opdracht om in 2,5 uur tot een strategie inclusief implementatieplan te komen voor een bedrijf dat mijnbouwmachines maakt.


Drie rondes

Het hele proces bestond uit 3 rondes. De eerste ronde was het identificeren van actoren en factoren inclusief het aangeven of deze actoren en factoren neutraal, vriendelijk of vijandig zijn. In de tweede, red teaming, ronde werden verschillende bedreigingen uitgewerkt. Hierbij was het de bedoeling om in de huid van de vijand te kruipen en te bedenken hoe je je eigen onderneming kunt aanvallen. Met de inzichten uit de eerste twee rondes moest een strategie worden gemaakt voorzien van een implementatieplan. Deze werd uiteindelijk gepresenteerd en beoordeeld.


Verrassende benadering

Erg leerzaam om strategie vanuit een game setting te benaderen. Leuk om je in te leven in de rol van je concurrent / vijand. En, verbazend om de uitkomsten te zien, te merken hoe de aanpak de strategieën verrijkt en welke dynamiek er ontstaat door de “militaire” benadering in plaats van gebruikelijke overleg en brainstorm settings.

Schermafbeelding 2015-10-09 om 16.28.09